Oleje

Cokolwiek zostało powiedziane do tej pory, zawsze było popadaniem ze skrajności w skrajność. Z tłuszczami jest podobnie. Wiele lat temu masło i smalec , były najlepszymi tłuszczami, zanim nie przekonano nas, że margaryna to jest to. Dziś już wiadomo, że nie jest. Kiedyś było jasne, że tłuszcze sa potrzebnym elementem diety, zanim powstała moda na produkty light , zero tłuszczu. Kto chce mieć piękna sylwetkę, niech tłuszcz obchodzi z daleka. Nic bardziej mylnego, organizm ludzki nie produkuje tłuszczu z tłuszczu, tylko z cukrów. Tak , wiec przybieramy na wadze z powodu cukrów, słodów i słodzików sprytnie przemycanych do chyba każdego produktu na rynku, włącznie , nie omija to przemysłu mięsnego, gdzie nikt nie podejrzewa , że można użyć cukru do produkcji kiełbasy, a jednak.

Czy tłuszcze są zdrowe i potrzebne, tak. Nie tyle ważne jest z czego olej jest, ile z jakiej jakości surowca powstał i w jaki sposób go uzyskano. I tak np.. popularny olej rzepakowy jest produktem można by powiedzieć niejadalnym, jeżeli został wyprodukowany z rzepaku traktowanego Rundupem, a potem wyciśnięty z użyciem wysokiej temperatury, poddany obróbce chemicznej itd. Jeśli jednak olej ten uzyskamy z uprawy ekologicznej, i wyciśniemy olej na zimno, otrzymując olej z „pierwszego tłoczenia” i nie dodamy np. konserwantów, mamy wyjątkowo smaczny, zdrowy olej, a chleb nim posmarowany jest pyszny i nie wymaga żadnych dodatków. Jak taki olej uzyskać? Można oczywiście kupować w małych olejarniach produkujących oleje wysokiej jakości, można też zrobić samemu. Na rynku są już do kupienia wyciskarki do olejów na zimno ( tzn. podgrzewanie nie przekracza 40 stopni Celsjusza) i cieszyć się wspaniałym smakiem przeróżnych olei, dodatkowo dostarczając organizmowi tego co najlepsze w roślinach oleistych.

Z czego olej? Ze wszystkich nasion można wyciskać olej, jego właściwości zależą od właściwości rośliny , która je wydała, a smak jest tylko dodatkiem do leczniczego, zbawiennego dla organizmu działania.

Oto niektóre z nich:

Olej z orzechów laskowych

Otrzymywany jest przez tłoczenie na zimno. Charakteryzuje się delikatnym, orzechowym smakiem i żółtozłotym kolorem. Może być stosowany jako dodatek do ciast, lodów, deserów lub jako składnik dressingu. Spożywany systematycznie obniża ciśnienie krwi i stężenie złego cholesterolu LDL. Doskonale nawilża skórę.

Olej z orzeszków ziemnych (arachidowy)

Tłoczony na zimno ma żółty kolor i intensywny posmak orzechów, natomiast rafinowany jest pozbawiony zarówno smaku, jak i aromatu. Olej arachidowy powinien być spożywany na zimno jako dodatek do surówek czy dressingów. Sprzyja odchudzaniu, gdyż zapewnia poczucie sytości przez dłuższy czas. Dzięki zawartości resweratrolu ma działanie przeciwnowotworowe, a obecny w nim magnez wspomaga układ nerwowy. Olej z orzechów arachidowych ma również korzystny wpływ na skórę.

Olej z orzechów włoskich

Jeden z cenniejszych olejów. Tłoczony na zimno ma intensywny orzechowy smak z nutą karmelu i żółtawy, czasem zielonkawy kolor. Należy go jadać na zimno jako dodatek do sałatek z orzechami lub do ryb, białego mięsa i warzyw. Szczególnie bogaty w kwasy omega-3 i 6 (1 łyżka pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania), witaminę E, obniża ciśnienie tętnicze, poziom złego cholesterolu. Polecany uczącym się, korzystnie wpływa na pamięć. Dzięki zawartości witaminy E pomaga w walce z trądzikiem i chorobami skóry. Zawarty w nim kwas elagowy działa antynowotworowo.

Olej z pinii

Ma słodkawy smak, delikatny, sosnowy aromat. Doskonały jako baza do pesto, dodatek do sosów na bazie wina, zup i grillowanych ryb. Tłoczony na zimno jest bogaty w magnez (uspokaja i wspomaga działanie układu nerwowego) i cynk (korzystnie wpływa na skórę  i układ rozrodczy).

Olej z awokado

Tłoczony na zimno, ma ciemnozieloną barwę i smak zbliżony do oliwy. Bardzo popularny w kuchni śródziemnomorskiej, stosowany jest jako dodatek do sosów, sałatek, pieczenia  i gotowania. Jest nie tylko źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i skwalenu, ale też lecytyny. Związek ten jest budulcem komórek mózgu, pełni funkcje ochronne żołądka i wątroby oraz usprawnia krążenie krwi. Zawarta w lecytynie cholina wspoma- ga proces koncentracji i zapamiętywania, dlatego poleca się ten olej dla uczących się.

Olej sezamowy

Otrzymywany przez tłoczenie na zimno, ma charakterystyczny ciemnobrązowy kolor i mocny aromat. Bardzo popularny w kuchni azjatyckiej (do gotowania, sosów, sałatek, dipów, deserów). Wykazuje działanie rozgrzewające i oczyszczające. Ostatnie badania pokazują, że obniża również ciśnienie krwi, a nawet pozwala zmniejszyć dawkę stosowanych leków (jest to prawdopodobnie działanie sezaminy). Korzystnie wpływa na stan kości i kondycję stawów – stosowany jest w profilaktyce osteoporozy.

Olej ryżowy

Ma delikatny, słodkawy posmak migdałów. Idealny do dressingów, sałatek, smażenia i pieczenia. Niezwykle popularny w Azji, gdyż jego łagodny smak nie przenika do potraw. Bardzo bogaty w witaminę E, naturalny przeciwutleniacz gamma-oryzanol (działa silnie przeciwzmarszczkowo, chroni przed promieniami UV, poprawia mikrocyrkulację w naczyniach krwionośnych), a także w skwalen, który chroni serce, ma działanie antynowotworowe oraz przeciwgrzybiczne.

Olej kukurydziany

Tłoczony na zimno jest pomarańczowy lub czerwonawy, rafinowany – jasno- lub ciemnożółty. Ze względu na dużą zawartość kwasów wielonienasyconych nie nadaje się do smażenia. Może być użyty do produkcji majonezu, jako dodatek do sałatek, surówek lub do gotowania. Zawiera duże ilości witaminy E, która hamuje proces starzenia. Olej z zarodków kukurydzy stosowany jest do walki z przerostem gruczołu krokowego, z uwagi na bardzo dużą zawartość fitosteroli.

Olej żurawinowy

Olej otrzymywany jest w wyniku tłoczenia na zimno żurawin wielkoowocowych. Ma specyficzny, owocowy aromat, najlepszy na surowo. Zawiera ok. 65 proc. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, ponadto dużą ilość witaminy E, fitosterole. Obfituje w składniki mineralne: magnez, wapń, cynk, potas, mangan, selen, a także fosfolipidy. Chroni serce, ma działanie immunostymulujące i przeciwalergiczne. Posiada silne właściwości regeneracyjne, działa przeciwstarzeniowo.

Olej konopny

Otrzymywany jest z tłoczonych na zimno nasion konopi siewnych. Ma zielonobrązową barwę  i lekko gorzki, korzenny smak i zapach. Doskonały jako dodatek do ziemniaków, kasz i surówek. Jest bardzo bogaty w witaminę K, która wykazuje właściwości przeciwkrwotoczne, odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi. Działa przeciwgrzybicznie, antybakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwbólowo. Bierze również udział w formowaniu tkanki kostnej.

Autor: Anna Rudczuk



Kategorie:Kulinaria

Tagi:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: